Superior Team 20 i Team24

Superior Team 20 i Team 24 – bike check

Superior Team 20 i Team 24 to linia rowerów juniorskich, w których nazwa koresponduje z wielkością koła. Rowery trafiły do moich najmłodszych rajderów na początku sezonu, a teraz nadszedł czas na podsumowanie. Zapraszam Was na bike check 😉

Rowery Juniorskie

Superior przykłada ogromną uwagę do projektowania rowerów dla najmłodszych. Seria juniorska nie sprowadza się do pomniejszenia dużego roweru lecz do dopasowania roweru do gabarytów, proporcji i możliwości dziecka. To nie tylko rozmiar ale też przemyślana ergonomia i przyjazna dla dzieci waga. 

Rama

Ramy obu modeli wykonane są z aluminium i są przystosowane pod bezpośredni montaż hamulców tarczowych w standardzie Post Mount. Jednym z najważniejszych aspektów z perspektywy dziecka jest niski przekrok, co zdecydowanie ułatwia zajęcie przez dziecko pozycji na rowerze. Bardzo dużym atutem jest zastosowanie suportu w standardzie BSA oraz optymalizacja pod kątem napędu 1x. Wizualnie rama prezentuje się świetnie 🙂

Geometria

Superior określa geometrię serii Team jako „advanced junior race geometry”. Jak sprawdza się w praktyce? Zacznijmy od roweru Tymka (Team 20) – bo w przypadku młodszych dzieci ważna jest stabilność roweru przy pokonywaniu przeszkód. Jazda na stojąco często jest wyzwaniem dla młodego rajdera więc siłą rzeczy większość najazdów wykonywana jest na siodełku. Ogromną pomoc stanowi tutaj kąt główki ramy na poziomie 67 stopni w połączeniu z widelcem wyciągającym dodatkowo bazę kół do 855 mm w tak małym rowerze zdecydowanie niweluje tendencję do przewrotek przez kierownicę (zwanych OTB). Mieliśmy doskonałą okazję przekonać się o tym podczas treningów na rolkach na Słonecznej Polanie – w porównaniu do poprzedniego roweru tendencja do podrywania tylnego koła przy szybkim przejeździe praktycznie nie występowała. 

Kąt główki ramy w modelu Team 24 to 68 stopni. Jak wspominałam wcześniej  – geometria przystosowana jest dla dziecięcych proporcji ciała i daje możliwość zajęcia wygodnej pozycji  – bez bólu pleców i nóg. Reach obu modeli pozwala na jazdę z prostymi plecami. 

Widelec

W przypadku Team 20 mamy do czynienia ze sztywnym widelcem. O  tym , dlaczego warto wybrać takie rozwiązanie wspominałam w artykule Rower dla dziecka – jak wybrać. Takie rozwiązanie zapewnia lekkość, a dobrane z szerszą wysoką oponą zapewnia odpowiedni poziom komfortu małego rajdera. Za trzymanie koła odpowiedzialna jest oś QR.

Team 24 wyposażony jest w widelec amortyzowany. Dlaczego zdecydowaliśmy się na rower z przednim amortyzatorem? Ponieważ wersja na kołach 24 calowych wyposażona jest już w widelec SR Suntour XCR Air ze sprężyną powietrzną o skoku 80mm, która pozwala na dopasowanie twardości do wagi rajdera. Dodatkowo pozwala na zablokowanie skoku (opcja nie używana w przypadku mojej córki, ale warto mieć tą możliwość). Jak sprawdza się w praktyce? Czy warto? Widelec zdecydowanie pracuje (w odróżnieniu do ciężkich widelców sprężynowych). Czy warto? Jest to jedyne rozwiązanie, które ma sens w przypadku dzieci o wadze poniżej 35 kilogramów 😉

Hamulce

Hamulce to zdecydowanie jeden z najważniejszych elementów wpływających na bezpieczeństwo jazdy. W obu modelach zastosowane zostały dwutłoczkowe hamulce tarczowe Tektro HD291 (przód) / HD391 (tył). W przypadku mniejszego roweru producent założył tarcze 140 mm z tyłu i z przodu, w przypadku roweru na kole 24 cali z przodu zastosowano 160 mm z przodu i 140 z tyłu. Ogromny plus należy się za zastosowanie dwupalcowej klamki o zmniejszonym zasięgu z możliwością regulacji w zakresie od 81 do 86 mm – pozwala na idealne dobranie odległości do zasięgu małych rączek.  

Siła oraz modulacja hamowania dla początkujących riderów jest bardzo dobra, choć przy przesiadce z v-brake dziecko musi nauczyć się dawkować siłę podawaną na zacisk 😉 Hamowanie dwoma lub jednym palcem zapewnia komfort oraz pozawala na wyrabianie dobrych nawyków. hamulce dzięki zastosowaniu oleju mineralnego są łatwe w serwisie i utrzymaniu.

Kokpit

Kokpit rowerów prezentuje się bardzo nowocześnie dzięki zastosowaniu krótkich mostków o wzniosie 15 stopni. Obrazu dopełnia zastosowanie kierownicy o wzniosie 30 mm. Wznios zapewnia dodatkową stabilność podczas jazdy w terenie przy jednocześnie komfortowej pozycji. W Team 20 zastosowano kierownicę o szerokości 500 mm, Team 24 jest o 4 cm szersza – takie długości idealnie pasują do proporcji ciała naszych dzieci. Zastosowane gripy , oprócz walorów estetycznych, dają komfortowy, pewny chwyt , choć najlepiej sprawdzają się w rękawicach rowerowych. 

Napęd

W przypadku obu modeli zastosowano napęd konfiguracji 1x. Czy to dobre rozwiązanie? Z doświadczenia wiem, że opanowanie 2 manetek przy przerzutkach z przodu jest niewykonalne, pomimo dużego zakresu przełożeń w czasie jazdy z reguły dzieciaki pozostawały na jednym blacie. W modelu Team 20 postawiono na napęd Shimano z przerzutką Turney RD-FT35-A, która dedykowana jest dla napędów jednorzędowych. Zastosowanie krótkiego wózka pozwala na zachowanie odpowiedniej odległości od podłoża, co zmniejsza podatność na uszkodzenia o przeszkody. Prowadzenie linki na kółku ułatwia zmianę przełożeń za pomocą zastosowanej manetki Revoshift. Superior zdecydował się na zastosowanie 7 biegowej kasety o zakresie 12-32T co w połączeniu z przednią zębatką 28T daje bardzo fajny zakres przełożeń pozwalający na zdobywanie nawet tych trudniejszych podjazdów (Tymek na co dzień pokonuje Ślężańskie podjazdy ;-))

W przypadku modelu Team 24 postawiono na napęd SRAM w konfiguracji 1 x 9. Przerzutka X7 to sprawdzona konstrukcja dająca pewne i bezproblemowe działanie, i podobnie jak w przypadku Team 20, krótki  wózek nie jest podatny na uderzenia w przeszkody. W przypadku większego roweru zastosowana została już standardowa manetka Sram X5 Trigger Shifter. Oliwce dosłownie chwilkę zajęło przestawienie się z systemu Revoshift, i szybko zaczęła cenić sobie pracę palcami na manetce, głównie dzięki lekkiemu i precyzyjnemu działaniu tego zestawu. Zestaw Sram uzupełnia 9-biegowa kaseta Shimano o zakresie 11- 36T. Przednia zębatka to podobnie jak w przypadku Team 20 28T co daje jeszcze większy zakres przełożeń. 

Oba rowery cechują się łatwym utrzymaniem ich w czystości, dużą stabilnością i precyzją działania. Pozostaje nam tylko nauczyć naszych rajderów regularnego serwisowania 😉

Koła i opony

Dobór opon do rowerów dziecięcych o rozmiarze 20 cali wcale nie jest łatwą sprawą, zwłaszcza w przypadku rowerów górskich. Jak poradził sobie z tym Superior? Muszę przyznać, że bardzo dobrze, choć zastosowanie opon stricte BMXowych może na pierwszy rzut oka wydawać się nieodpowiednie. A jednak opony zapewniają mniejsze opory toczenia niż standardowe opony górskie, a dosyć wysoki profil opony oraz ogólna „balonowatość” daje dodatkową amortyzację sztywnego roweru. Producent postawił na model Schwalbe Crazy Bob o szerokości 2,1cala. A jak z przyczepnością w terenie? Zaskakująco dobrze – przetestowaliśmy na błotnych szlakach Ślęży w czasie kiedy każda droga była w zasadzie wartkim strumieniem. Tymek zachowywał pełną kontrolę. Dobór opon do rowerów dziecięcych to nie jest łatwe zagadnienie, a ilość modeli w rozmiarze 20 cali  nie powala. Nie mniej jednak można dobrać bardzo dobry zestaw. Jeśli chcecie, dajcie znać a napiszę poradnik na ten temat 😉

W przypadku kół 24 calowych jest już łatwiej – tutaj można już znaleźć dedykowane górskie modele w tym rozmiarze. W Team 24 założone zostały opony Rocket Ron o szerokości 2.1 cala ze stajni Schwalbe. Choć nie mam z nimi najlepszych doświadczeń w przypadku bardziej wymagających tras enduro, to w przypadku jazdy z Oliwką po mniej wymagających szlakach sprawdzają się bardzo dobrze, głównie dzięki dobremu stosunkowi oporów toczenia do przyczepności w terenie. 

W przypadku obu rowerów zastosowane obręcze Stars zaplecione szprychami Sapim na piastach One1 – solidny, bezproblemowy zestaw dający pewne działanie.

Pozostałe komponenty

Większość komponentów zastosowanych w obu modelach to One1 będące marką własną producenta rowerów Superior dających gwarancję jakości i wytrzymałości. W obu przypadkach zastosowano dziecięce siodełka Selle Royal zapewniające należyty komfort małym tyłkom 😉 A dzięki zastosowaniu plastikowych platform Union SP-202 moi mali rajderzy mają pewne połączenie z napędem bez konieczności narażania piszczeli na ostre metalowe piny bardziej agresywnych platform 😉

Waga

Superior ogromną wagę przykłada do wagi rowerów juniorskich dając w rezultacie katalogową wagę 8.1 kg dla Team 20 i 10,5 kg dla Team 24. Tak niska waga rowerów powoduje, że dzieci bez problemu są w stanie poradzić sobie ze swoimi maszynami w przypadku przewrotki, a i sama jazda jest lżejsza 😉

Posumowanie

Na markę Superior trafiłam dzięki znajomemu, który zakupił model Paint dla swojego syna, i w rezultacie też dla Tymka 😉 Kiedy przyszedł czas na zmianę rowerów dla dzieciaków, w zasadzie nie brałam pod uwagę innej marki głównie ze względu na wagę. Przeglądając katalog wybór nie mógł paść na inny model niż Team – idealnie wpasowuje się w nasz rodzaj jazdy, a konfiguracja oraz jakość wykonania nie pozostawia wątpliwości. Przemyślana konfiguracja oraz geometria owocują brakiem skarżenia się przez dzieciaki na ból pleców czy brak komfortu. Chyba nie muszę już mówić, że zdecydowanie polecam 🙂 

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *