serwis rowerowy

Dwa kółka w dobrej formie, czyli jak dbać o rower

„Brudne dziecko – to szczęśliwe dziecko” – pamiętajcie, ta zasada nie sprawdza się w przypadku rowerów 😉

Rower, choć pozornie nie jest skomplikowanym pojazdem, wymaga odpowiednich zabiegów w celu zapewnienia nam bezpiecznego i długotrwałego użytkowania. Większość podstawowych czynności możemy bez problemu wykonać w garażu, a dla prawdziwych pasjonatów czas spędzony przy obsłudze roweru jest równie cenny jak czas spędzony NA nim 🙂

Wykonanie podstawowych czynności konserwacyjnych w rowerze nie jest trudne ani czasochłonne, przeprowadzimy je nawet w mieszkaniu lub na ulicy, a co najważniejsze zaowocuje to bezpieczeństwem i zminimalizuje koszty ewentualnych napraw.

Czyszczenie roweru

Każdy sprzęt mechaniczny lubi być czysty i nasmarowany. Jak myć rower? Czy popularne myjnie bezdotykowe to dobra metoda dla dwóch kółek? I tu odpowiedź nie jest już tak prosta i jednoznaczna. Ale powiedzmy – TAK, pod jednym ważnym warunkiem – że wiemy, jak działa nasz rower i jakie jego części nie powinny być traktowane strumieniem wody pod ciśnieniem. Zdecydowanie należy unikać wysokiego ciśnienia w przypadku, piast, suportu, przerzutek czy elementów zawieszenia roweru. Po pierwsze – kurz i błoto w większości przypadków zamiast wymycia, zostaną wciśnięte w te newralgiczne elementy, a dodatkowo smar zostanie wypłukany. Zatem jak myć? Dobrą praktyką jest mycie od strony nie napędowej (czyli od tej, po której nie mamy łańcucha ani zębatek). Zbliżając się do newralgicznych miejsc należy wyłączyć ciśnienie i opłukiwać rower strumieniem swobodnym. Nie zawsze jednak mamy do dyspozycji myjnię bezdotykową, a sposobów na mycie jest mnóstwo – prawdziwi zapaleńcy potrafią nawet brać ze swoim rowerem prysznic 😉 Wiaderko z wodą też sprawdza się idealnie  😉

A kosmetyki?

Myjąc rower na myjni bezdotykowej z reguły należy korzystać z czystej wody z sieci. Kosmetyki samochodowe często są bardziej agresywne od specjalistycznych kosmetyków rowerowych, mogą negatywnie wpływać na poszczególne elementy, takie jak gumowe uszczelnienia czy elementy z tworzywa. Polecam korzystanie z dedykowanych kosmetyków  – rowerowa piana aktywna pozwoli nam rozprawić się nawet z najbardziej zatwardziałym brudem 🙂

Przy myciu roweru z użyciem kosmetyków należy unikać bezpośredniego nanoszenia na tarcze hamulcowe – często pozostawiony delikatny film na powierzani tarczy lub klocków może bardzo ograniczyć siłę hamowania a możliwość skutecznego zatrzymania rowerów to jeden z podstawowych czynników wpływających na bezpieczeństwo cyklisty.

Inspekcja wizualna

Kiedy rower jest już czysty, możemy dokonać inspekcji wizualnej. To szczególnie istotny element zwłaszcza, jeśli mieliśmy nieprzyjemność przewrócić się na rowerze. Oglądamy ramę najdokładniej w miejscu łączeń i spawów (główka ramy, łączenie tylnego trójkąta, mufa suportu, zacisk sztycy itp.).

Jeśli  na ramie lub innych elementach widoczne są jakiekolwiek pęknięcia czy deformacje lakieru, wskazujące na odkształcenia pod nim, kwalifikuje się ona do wymiany, gdyż zagraża naszemu bezpieczeństwu. W tym przypadku pomocne może okazać się ubezpieczenie casco naszej maszyny pozwalające na sprawne załatwienie problemu . Nationale-Nederlanden w swoim produkcie „Na dwa koła”  oferuje między innymi ubezpieczenie od uszkodzenia casco roweru, dzięki któremu naprawa czy wymiana uszkodzonych części nie będzie tak bardzo bolesna dla naszej kieszeni.  

Warto także sprawdzić stan pancerzy, linek oraz naciąg szprych poprzez ściśnięcie pacami dwóch sąsiadujących ze sobą. W przypadku rowerów amortyzowanych sprawdzamy, czy nie ma żadnych wycieków, a także co jakiś czas wizualnie oceniamy stan uszczelek.

Dokręcamy śrubę

I to wcale nie oznacza większego wycisku 😉 Mimo stosowania specjalnego kleju do gwintów oraz kontr, od czasu do czasu należy skontrolować luzy i dokręcić śruby. Ta czynność powinna być dokonywana za pomocą klucza dynamometrycznego pozwalającego na dokręcanie z zadaną siłą. Momenty dokręcania poszczególnych śrub znaleźć można w instrukcji roweru lub na stronie internetowej jego producenta. Czy trzeba wydawać krocie na klucz dynamometryczny? Niekoniecznie! Można zaopatrzyć się w prosty klucz ze wskaźnikiem – może nie jest profesjonalny, ale z powodzeniem pozwoli nam nie „przeciągnąć” śrub, a przeciągnięcie może być równe niebezpieczne co poluzowanie. Sprawdzamy luzy na mostku i kierownicy, stan dokręcenia pedałów, zawieszenia i kół, elementy przerzutki itp.

Napęd

To zdecydowanie jeden z najważniejszych aspektów konserwacji roweru. Pomijając rowery napędzane za pomocą paska (najczęściej rowery miejskie z przełożeniami w piaście), regularne serwisowanie napędu pozwoli na wydłużenie interwałów wymiany łańcucha czy zębatek.

Łańcuch  na co dzień poddawany jest ogromnym obciążeniom i z czasem ulega wyciągnięciu, dlatego jego wymiana jest nieunikniona. W celu wydłużenia jego żywotności, a także poprawienia jakości pracy, niezbędne jest regularne smarowanie specjalną oliwką lub smarem w sprayu do łańcuchów rowerowych. Nie polecam eksperymentów ze smarami do motocykli i innymi „patentami”. Należy pamiętać o tym, że nigdy nie smarujemy brudnego napędu! Pierwszą czynnością jest dokładne wyczyszczenie i wypłukanie łańcucha oraz elementów napędu (przerzutka, zębatki) za pomocą odtłuszczacza.

Dobrze  nasmarowany łańcuch jest suchy – czynność ta ma na celu naoliwienie połączenia rolki i płytki łańcucha, a nie jego powierzchni. Oliwkę nanosimy na każdą rolkę, robimy klika pełnych obrotów w celu dokładnego rozprowadzenia  smaru i wycieramy łańcuch oraz zębatki. Jak często smarować? W przypadku suchych warunków, gdy napęd nie brudzi się smarować można wtedy, kiedy łańcuch już zaczyna głośniej pracować. W przypadku jazdy w błocie czy wilgotnych warunkach za każdym razem, gdy wracamy z wycieczki  – czyścimy, smarujemy i osuszamy napęd .

Wymiana łańcucha i zębatek

Raz na jakiś czas należy przeprowadzać kontrolę wyciągnięcia łańcucha – im szybciej zareagujemy –  tym mniej zużyty łańcuch wpłynie na stan kasety i zębatki. Wyciągnięty łańcuch nie tylko wpływa na efektywność i komfort pracy napędu, ale także znacząco przyspiesza zużycie zębatek, a w skrajnych sytuacjach w przypadku przeskoczenia łańcucha pod dużym obciążeniem może spowodować realne zagrożenie bezpieczeństwa użytkownika. Do pomiaru stanu wyciągnięcia można wykorzystać specjalne narzędzie wskazujące procentową wartość (z reguły 0.5, 0.7 i 1%). Łańcuch warto wymienić pomiędzy 0.5 a 0.7 % wyciągnięcia.  Jak zakwalifikować zębatkę do wymiany? Zużyte zęby są ostre, a ogniwa łańcucha nie układają się na nich poprawnie.

Serwis zawieszenia

W przypadku posiadania roweru z zawieszeniem należy zadbać o odpowiedni stan goleni oraz uszczelek. Dodatkowo każdy producent w instrukcji podaje interwały serwisowe. W przypadku zawieszenia powietrznego koniczne jest regularne wymienianie oleju oraz kontrolowanie stanu uszczelek. Takie czynności z reguły zlecane są specjalistycznym serwisom, ale w domowym zaciszu również możemy zadbać o czystość i smarowanie uszczelek olejowych.

Konserwację  rozpoczynamy od dokładnego umycia (ale nie pod ciśnieniem!) goleni amortyzatora. Nie wyciągamy brudu spod uszczelki żadnymi ostrymi narzędziami – jest na to prostszy sposób, mianowicie po umyciu i wyczyszczeniu amortyzatora na golenie aplikujemy niewielką ilość oliwki teflonowej lub specjalnego płynu do amortyzatorów i wciskamy tłok. 

Po odbiciu zawieszenia na tłoku zostanie nam obrączka z kurzu spod uszczelki, którą możemy spokojnie wytrzeć, a pozostała oliwki zadba o nawilżenie uszczelek olejowych. 

Opony i hamulce

Stan opon oraz układu hamowania jest kluczowym aspektem bezpieczeństwa. Uszkodzona lub zużyta opona może być źródłem niespodziewanej awarii lub wypadku – dlatego warto odpowiednio wcześnie pomyśleć o wymianie. Hamulce należy kontrolować regularnie. W przypadku hamulców obręczowych  sprawdzać należy nie tylko stan klocków ale również poziom zużycia powierzchni hamującej obręczy.  W przypadku hamulców hydraulicznych regularnie wymieniamy płyn hamulcowy (najczęściej olej mineralny lub płyn DOT) oraz odpowietrzamy układ – zapowietrzenie można wyczuć w momencie kiedy hamulec staje się „gumowaty”, spada jego wydajność a skok klamki jest większy niż zazwyczaj. W przypadku hamulców tarczowych niezbędne jest kontrolowanie poziomu zużycia klocków oraz samych tarcz.

Pozostałe elementy

To tylko podstawa serwisu, który powinniśmy wykonywać. Pamiętać należy o pozostałych elementach, jak linki, pancerze, łożyska, wkład suportu itp.  Dlatego warto przeprowadzać regularne przeglądy serwisowe (co najmniej raz w sezonie). Pozwoli nam to na długie cieszenie się dwoma kółkami w dobrej kondycji.

Dodatkowo warto zapoznać się w ofertą ubezpieczenia rowerowego „Na dwa koła”  zapewniającego między innymi pomoc w naprawie w miejscu awarii oraz wsparcie w zakresie odnalezienia najbliższego serwisu rowerowego. 

Udostępnij

2 komentarze

  • Te mikropęknięcia o których wspominasz są zawsze powodem niespodziewanych kraks – ale to dlatego, że kazdy mówi na to „małe pękniecie” a potem nagle duzy nacisk, duza sila i pęka. Ważny artykuł, pozdrawiam Michalina:)

    • Dokładnie tak, każde nawet najmniejsze uszkodzenie ramy to realne zagrozenie dla naszego bezpieczenstwa. Dlatego tak istostne jest regularne sprawdzanie stanu naszych dwoch kółek. Pozdrawiam 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *